Writergirl

Alla inlägg under december 2011

Av Jeanette - 17 december 2011 17:15


Fotograf: Jag

Kamera: Canon IXUS 95

Text: Jag


   

Av Jeanette - 17 december 2011 17:00

På en stresshanteringslektion så pratade vi en hel del om självbilden, men också om att acceptera både sina bra och dåliga sidor. Sanningen är den att de egenskaper vi ogillar hos andra och att vi faktiskt känner igen dem beror på att det är sidor vi har men inte accepterar hos oss själva.  


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


ATT ACCEPTERA SIG SJÄLV


Några tankar först: 



  • Att acceptera hela sig själv, såväl sin sol- och skuggsida, innebär att vi slutar att lägga ner massor av energi på att förneka helar av oss själva.

  • Är vi upptagna med att upprätthålla en önskvärd fasad har vi lite energi över för självläkning och utveckling.

  • För att inte fastna i en ond cirkel av stress och ohälsa behöver du inse att det är okey att tycka om dig själv så som du ser ut/ är NU. Nuet är det enda ögonblicket som du kan tycka om dig själv. 

  • Du behöver acceptera dig själv innan du kan uppnå verklig förändring.

  • Acceptera betyder inte resignera.

  • Att acceptera sig själv handlar om att helt enkelt betrakta sig själv som man är, utan att sätta etiketter med "Förbjuden tanke" eller "Förbjuden känsla" på sina erfarenheter.


Som ett led i accepterandets konst - skriv ner de egenskaper och sidor (fysiska och psykiska) hos dig själv som du inte accepterar.


Försök att acceptera varje egenskap som du skrivit ner. Upprepa tyst eller högt, för dig själv: "Jag accepterar att jag ..................", och nämn varje egenskap du skrivit. Repetera accepterandet av varje karaktärsdrag tre gånger. Försök att verkligen gå in i meningen så att du känner att du accepterar dina egenskaper.


Många gånger är accepterandet en förutsättning för verklig förändring.


Vi undviker att ha förutfattade meningar om hur vi bör tänka eller känna. Vi försöker bara vara öppna och acceptera våra känslor och tankar som de är.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Jag vet inte hur det är med er men ofta tänker jag att jag borde tänka si eller så och att jag bara är dum om jag känner på ett visst sätt. Att det inte är okey helt enkelt och det mår jag ju inte bra av egentligen. För visst ska man tycka om sig själv med brister och allt?



   

Av Jeanette - 17 december 2011 14:15

Christmas movie!


 

Handling: I Love Actually vävs flera historier och karaktärer samman med en gemensam nämnare - kärleken. Vissa av historierna är romantiska och lyckliga medan andra är sorgliga. De utspelar sig i London veckorna innan jul. När julen väl kommer, har livet för de inblandade förändrats på det mest oväntade sätt. Om du vågar se dig omkring, kommer du att upptäcka att kärleken finns överallt...



Mitt betyg: En charmig julfilm i samma anda som Notting Hill. Även denna film försöker jag se en gång varje år runt jultid. En film som ska ses om man inte har gjort det.


        


 

Av Jeanette - 17 december 2011 12:27

Alla har vi väl haft den där känslan av att något är fel. Att magkänslan säger att man borde göra si eller så eller att man inte borde göra något. Jag hade den starkt för ett par somrar sedan. 


Jag var på väg hem efter att ha jobbat kväll och som vanligt så gick jag samma väg. Precis när jag skulle svänga in på vägen jag alltid går, så fick jag en stark känsla olustkänsla av att jag inte borde ta den vägen. Först slog jag undan det och tänkte att bara var löjlig, men olustkänslan var så stark att jag bestämde mig för att gå en annan väg hem. En väg som var dubbelt så lång. 


Två dagar senare fick jag reda på att kvällen efter jag skulle ha gått där, så hade en kvinnan blivit brutalt våldtagen och misshandlad där. 


Min tanke är självklart då: Tänk om den där mannen stod där och väntade samma kväll som jag bestämde mig för att gå den där omvägen istället. Att det helt enkelt inte dök upp någon den där kvällen och att han då kom tillbaka kvällen därpå. Det kunde ha varit jag! 


Jag kan säga att jag blev ganska skakad av den händelsen för tänk om jag inte hade lyssnat på min magkänsla den där kvällen.


Lyssna alltid på er magkänsla är mitt tips, den kan göra skillnad!


 

Av Jeanette - 17 december 2011 09:00

I'll be home for Christmas - Kelly Clarkson



 

Av Jeanette - 16 december 2011 09:00

Rockin around the Christmas three - Brenda Lee



Är det bara jag som tänker på filmen Ensam Hemma när man hör den här låten?


 

Av Jeanette - 15 december 2011 23:23

Mer julfilm!




Handling: Efter att ha blivit av med jobbet på en reklambyrå blir Ally barnflicka åt reklamkvinnan Samantha Rylands två barn.     



Mitt betyg: En lagom mysig julfilm där man slipper tänka särskilt mycket utan bara följa med handlingen som egentligen är ganska förutsägelsebar. Men sen älskar jag förutsägbart när det kommer till den här typen av filmer!


   

Av Jeanette - 15 december 2011 18:41

När man riktigt tänker efter, hur mycket använder man sig egentligen av ordet inte? Detta togs upp på stresshanteringskursen och det är helt hutlöst mycket man använder sig av det ordet. Tänker man till lite extra så har det ju faktiskt en ganska negativ klang. 

Hjärna är uppbyggd lite så att den inte riktigt tar till sig vad man egentligen menar när man säger INTE utan det blir nästan som en uppmaning istället. Om någon t.ex säger: Tänk INTE på en gul banan, vad tänker man inte på om den där gula bananen. Samma sak gäller när man vill ändra vanor. Jag kan ju ta mitt eget exempel med godisätandet. Istället för att säga: Jag ska INTE/får INTE äta godis så ska man istället byta ut det till det man vill uppnå som t.ex.: Jag är godisfri. På det viset "programmerar man om hjärnan lite. För säger/tänker man det första vad händer då? Jo, man vill ha det där godiset ännu mer. 

Så vad kan man då dra för slutsats av detta? Jo, försök att att använda ordet INTE så lite som möjligt. Dels låter man mer positiv, men framför allt så kan man åstakomma så mycket mera.


 

Presentation


Här har ni en tjej från Skövde, född 1983, som bland annat gillar inredning, fota och skriva.

Instagram: nettanbutterfly

------------------

Here's a girl from Skövde, Sweden, born in 1983, who among other things likes interior design, photography

Translate

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år/Previous years

Sök i bloggen

Senaste inläggen/Latest posts

Kategorier/Categories

Arkiv/Archive

Länkar/Links

RSS

Besöksstatistik

Bloggvy


Skapa flashcards