Writergirl

Direktlänk till inlägg 24 november 2011

Do you belive?

Av Jeanette - 24 november 2011 18:45

Jag tror på spöken, att de faktiskt existerar. Spöken kanske inte är riktigt rätt ord, för då tänker kanske vissa på vita lakan som svävar över marken. Jag tror att andar är ett mycket bättre ord. Men bara för att jag tror att de finns, så drar jag inte slutsatsen att det är ett spöke när jag hör ett ljud jag inte brukar höra. Det är nog lätt annars att man drar den slutsatsen.

Jag tänkte att jag skulle berätta lite om de saker jag har upplevt. Det är jättesvårt att förmedla det man kände vi de olika tillfällena, men jag ska göra ett försök.

I Karlsborg, som ligger ca 8 km från där jag växte upp, finns ett gammalt hemsökt sjukhus vid fästningen, som nu står öde. Vid några tillfällen så har jag och några till åkt dit mitt i natten. Första gången jag åkte dit så visste jag inte vart det låg, men redan när vi svängde upp på den lilla vägen dit så kände jag ett starkt obehag. En känsla av att inte var välkommen. En känsla som förstärktes när vi stannade bilen utanför det gamla sjukhuset, som består av tre byggnader. Den ena byggnaden för till för dödssjuka. När vi varit där en stund så låser sig helt plötsligt ena bilen utan att någon ens rör nyckeln. Tro mig det var min första respons, att hon kommit åt låsningsgrejen på nyckeln, men då höll hon upp den i handflatan och då låstes bilen upp! Då bestämde vi att det absolut var dags att åka! När vi körde iväg så såg jag en man i ett av fönstrena. En man som såg dödsjuk ut. Tydligen hade jag mer eller mindre skrikit "åk", för de som var i den andra bilen hörde mig till och med. 



En del av "Gamla sjukhuset".


Vid ett annat ställe på fästningen så finns det något som kallas "Suckarnas allé". Jag togs dit och blev ombedd att gå längs allén utan att veta vad det egentligen var för något speciellt där. När jag gick där så hörde jag klagorop och rosslet av kedjor. Jag kände även ett motstånd när jag gick åt ena hållet, medan när jag gick åt det andra så kände jag ett tryck mot knäna när jag stannade upp. Precis som om någon ville att jag skulle fortsätta gå.


Jag fick senare veta att det var längs den där allén som de transporterade fångar förr i tiden.


 


Jag har även varit med om att ha sett skepnader i fönsterrutor och jag vet att det omöjligt kan ha varit någon utanför. Apparater ha satts igång och stängts av utan någon realistisk förklaring. En gång var jag med om att tv:n stängde av sig. Inte bara stängde av sig som när man trycker på knappen på fjärrkontrollen utan jag menar stängde av sig helt som när man trycker på knappen på tv:n. Hur förklarar man det?

Vad tror ni? Har ni varit med om något övernaturligt?

 
 
Kalle

Kalle

24 november 2011 18:57

Ja, jag tror absolut på andar. Jag har upplevt några saker här hemma.

http://KalleGoesWriting.wordpress.com

 
Melah

Melah

24 november 2011 19:03

hihi ja vet :) men den va ju bra :D

Okej, va dumt. men försök några gånger nu när du är där, så kanske han slutar.

http://melahsplace.bloggplatsen.se

 
Elisabeth

Elisabeth

24 november 2011 19:03

fick du min kommentar om mina erfarenheter?

http://lajsa.com

 
Elisabeth

Elisabeth

24 november 2011 19:23

Hoppas det funkar nu..

Jag har varit med om en del..
jag sov hemma hos en kompis för ett par år sedan och när vi sov i hennes loftsäng så vaknade jag av att någon höll på att rota bland filmerna vi hade plockat fram kvällen innan.. När vi vaknade så låg den filmen vi absolut inte ville se överst..

När jag flyttade till min nuvarande lägenhet så blev jag välkomnad av en "tant" som la händerna på min rygg med ett lätt tryck och sedan drogs de ner.. Blev helt kall och fick kalla kårar..

Sedan har vi en ande katt som springer runt och leker med en av våra kissar..

Jag har inte sett något förutom kattskuggan..

Men det är lite skrämmande ibland..

http://lajsa.com

 
Elisabeth

Elisabeth

24 november 2011 20:28

Det är precis som du säger.. Otäckt med fysisk närvaro.. =/ Men man vet ju att de inte kan skada en mer än psykisk..
Min farfar har jag också känt av.. Känner hans närvaro och hans doft.. Men sen jag var till hans grav så har han inte hälsat på..

http://lajsa.com

 
Matilda

Matilda

24 november 2011 21:30

obehagligt och fascinerande på samma gång!
jag tror helt klart på spöken, andar eller vad man ska kalla det. har inte varit med om någoting själv, men jag tror på det ändå.
tror till exempel väldigt stark på att ens nära och kära som inte längre finns kvar i livet ändå är med oss i vardagen, när vi behöver dom och när dom bara känner för att vara närvarande :)

http://twinturbot.blogg.se

 
Mathias

Mathias

25 november 2011 17:42

Man har ju hört oförklarliga ljud å röster, bl.a fotsteg.. I badrummet har det vid ett flertal tillfällen känts som om en katt har strukit sig mot ens ben, en gång fladdrade duschdraperiet till... Har haft konstigheter med TV:n och videon också.

http://www.facebook.com/profile.php?id=1083212865

 
Elisabeth

Elisabeth

25 november 2011 23:29

Ja så är det nog.. Han försvann nämligen lite hastigt och lustigt.. Så jag hann ju aldrig säga hej då.. Eller ens gå på begravningen..

http://lajsa.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jeanette - 21 januari 2015 15:30

Förra veckan så fick jag hem masken från H&M som jag beställt och naturligtvis var jag tvungen att ha ett litet photoshoot. Den här gången delar jag endast med mig av foton i gråskala. Kul med lite omväxling :)             (Kommentera gär...

Av Jeanette - 19 januari 2015 20:24


Nejdå, jag har inte glömt bort er! Det som verkligen är terapi när man mår kasst är att pyssla med saker man gillar, även om det tar emot. Idag till exempel så var jag i den lilla butiken med Panduro-prylar här i Skövde och köpte lite dekorplast. För...

Av Jeanette - 11 januari 2015 21:31


Jag har idag börjat ta ner allt som har med julen att göra. Har endast kvar att byta gardiner och att plocka isär julgranen och få ner alla grenar osv i lådan (en utmaning varje år), men allt pynt är i sina respektive lådor som blivit transporterade ...

Av Jeanette - 11 januari 2015 00:25

Som säkert ingen undgått så har stormen Egon dragit in under dagen. Vad passar inte bättre då än soffa, filt och senaste Beck-filmen, Familjen! För att toppa det hela så passar jag på att mysa till det lite extra med skenet från julgranen. Det gäller...

Av Jeanette - 5 januari 2015 22:53

Som kattägare så har jag mer eller mindre fått vänja mig vid tanken på att få ha den där katteplaren med hemskt tyg som inte alls passar in här hemma. Men så en dag så tänkte jag att "nej, varför ska jag stå ut med något bara för att jag har katt!" (...

Presentation


Här har ni en tjej från Skövde, född 1983, som bland annat gillar inredning, fota och skriva.

Instagram: nettanbutterfly

------------------

Here's a girl from Skövde, Sweden, born in 1983, who among other things likes interior design, photography

Translate

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30
<<<
November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen/Latest posts

Kategorier/Categories

Arkiv/Archive

Länkar/Links

RSS

Besöksstatistik

Bloggvy


Ovido - Quiz & Flashcards